Wstępniak         Kiedyś...      Gry      Basic      SID      Emulacja      Scena         Download      Linki      Forum     Księga gości         O_mnie...

    Jednomiejscowy myśliwiec F-15 McDonnell Douglas F-15 "Eagle" jest światłym wytworem amerykańskiej myśli konstrukcyjnej przełomu lat 60/70. Nie wiadomo dokładnie, dlaczego przez dziesiątki lat udawało mu się służyć bez większych przykrych niespodzianek a dopiero pod koniec swego "życia" okazał się być tak niewdzięcznym. Chodzi oczywiście o denerwujące już zapewne "spadanie" z kolejnych numerów TS. No, cóż - winni to oczywiście my. Serdecznie wszystkich przepraszamy i mamy nadzieję, że jakość opisu naszego "Mistrza" i opowieść Herr Kissela wyrówna poniesione straty.

Redakcja
     Układ sterowania

    Dla zwiększenia niezawodności, pracę pilota wspomagają aż dwa układy kontrolujące pracę samolotu: SAS* - zwiększający stateczność oraz CAS** - polepszający sterowność poprzez korygowanie gwałtownych wychyleń drążka i łagodzenie skutków silnych podmuchów wiatru; ma to szczególne znaczenie na wysokościach poniżej 1500 stóp. Ponadto F-15 może być sterowany ręką pilota automatycznego.
 

    Tablica przyrządów

    Z lewej strony znajduje się mapa, na której zaznaczone są cele główne i drugorzędne, baza F-15 oraz aktualne położenie myśliwca. Po prawej stronie symbolicznie wyświetlany jest stan uzbrojenia samolotu: ilość PR krótkiego i średniego zasięgu, bomb, flar; zewnętrzne zbiorniki paliwa - jeśli nie zostały wcześniej odrzucone. Znajduje się tam poza tym wskaźnik aktywnego uzbrojenia: GUN - działko, MRM - pocisk Sparrow, SRM - pocisk Sidewinder, BOMB - bomby. Centrum tablicy przeznaczone jest na radar o zmiennym zasięgu, współpracujący z celownikiem radiolokacyjnym typu impulsowo - dopplerowskiego. Na jego ekranie widoczne są samoloty przeciwnika, pociski rakietowe oraz cele naziemne.
    Pod radarem znajduje się wskaźnik poziomu paliwa - stan poniżej 13500 funtów wskazuje na opróżnienie zbiorników zewnętrznych. Ponad ekranem umieszczone są diody ostrzegające o (licząc od lewej): zagrożeniu rakietą naprowadzaną radarowo, zagrożeniu rakietą samonaprowadzającą się (termiczną), zbyt niskim pułapie lotu, braku paliwa. Dodatkowo, mała prędkość oraz niski pułap lotu sygnalizowane są syreną. Na samej górze znajduje się wskaźnik prędkości (w Ma), kursu oraz otwarcie przepustnicy.


    HUD

    Wszystkie ważne dla pilota informacje wyświetlane są jak gdyby na przedniej szybie - u nas po prostu na ekranie komputera. Na samej górze widnieje prędkość w węzłach oraz wysokość w stopach. Tuż ponad tablicą przyrządów pojawiają się komunikaty komputera pokładowego dotyczące np. zestrzelenia wrogiego samolotu. W centrum HUD-a znajduje się celownik działka. Poziome linie pozwalają określić kąt nachylenia dziobu samolotu - każda z nich oznacza 10°. Po aktywizacji bomb pojawia się tam również celownik powietrze-ziemia, ukazujący linie lotu pakietu bomb i miejsce trafienia.
    Błyskające literki NAV to tzw. kursor nawigacyjny, ustawiony na mapie klawiszami kursora i wskazujący kierunek lotu. Cel naziemny ma postać trójkąta, odległe rakiety i samoloty są otoczone ramką, co ułatwia ich obserwację.
 

    Systemy obronne

    Naziemna obrona przeciwlotnicza dysponuje pociskammi naprowadzanymi radarem lub półaktywnie samonaprowadzającymi się. Ochronę przed nimi zapewnia zaktywizowanie czynnego zagłuszania sygnałów radarowych oraz wyrzucanie porcji pasków folii aluminiowej (CHAFF), co dezorientuje rakietę.
    Wrogie samoloty atakują zazwyczaj pociskami samonaprowadzającymi się na cel. Trafienia uniknąć można przez odpalenie flary magnezowej. Jej wysoka temperatura podczas spalania powoduje zmylenie wrogiej rakiety.
    Trafienie rakietą może zmniejszyć sterowność samolotu, lecz nie wyłącza go od razu z walki. W sytuacji ostatecznej katapultowanie się daje ponad 50% szans na przeżycie.
 

    To, co wiemy

    Jeśli oglądałeś film Top Gun, to wiesz zapewne, że walka powietrzna to nie tylko odpalanie rakiet, lecz również cała symfonia skomplikowanych manewrów, wykonywanych w zakresie przeciążeń od -3 do +9g. Manewrowością ustępuje F-15 jedynie Tomcatowi, w związku z czym możesz sobie podczas walki pozwolić na np. przerwanie, odwrócenie i nożyce, ślizg, nurkowanie spiralne, jojo, zawrót czy nawet wysprzęgnięcie. Pamiętaj przy tym, że poniżej prędkości przeciągnięcia, wynoszącej 100 węzłów [1 węzeł = 1,852 km/h - przyp. admin], zaczniesz gwałtownie opadać, zaś przekroczenie prędkości maksymalnej (2,5 Ma) owocuje urwaniem skrzydeł i nieuchronnym spotkaniem z matką glebą.
    Tak podstawowych zasad aerodynamiki, jak ta, że przy nurkowaniu prędkość rośnie a przy wznoszeniu oraz przy skręcie maleje, nie trzeba chyba przypominać. W razie, gdyby kontrolowanie przepustnicą przestało wystarczać, możesz użyć dopalaczy lub umieszczonych w górnej części kadłubu hamulców aerodynamicznych.
    Autorzy gry miłosiernie oszczędzili Ci (a może nawet i sobie) manewru lądowania, które następuje automatycznie po zejściu na małej prędkości nad bazę. Czas pełnej obsługi naziemnej F-15 nie przekracza 11 minut masz więc czas na zrobienie siusiu przed wyruszeniem w kolejną, zwycięską misję.
 

    Trochę o misjach

    Są to wszystko scenariusze historycznych akcji wykonanych kiedyś przez F-15. Generalny scenariusz jest zawsze taki sam: zniszczyć cel główny, a poza tym wszystko co się da. Potem możesz zamachać na pożegnanie skrzydłami i odlecieć w kierunku bazy.

    Libia, 19 sierpnia 1981. Zbombarduj centrum dowodzenia i lotniska. Przyjmij każdą walkę z samolotem przeciwnika.

    Egipt, 6 października 1973. Zniszcz kwaterę główną Trzeciej Armii Egipskiej i tyle lotnisk oraz wyrzutni, na ile starczy Ci bomb.

    Wietnam, 5 kwietnia 1972. Przemknij przez obronę powietrzną na pułapie poniżej 1000 stóp, zbombarduj tereny wojskowe wokół portu w Haifong; zrównaj z ziemią wszystkie lotniska, jakie napotkasz.

    Syria, 12 marca 1984. Usuń z powietrzchni ziemi centrum dowodzenia i każdą wyrzutnię rakiet, która Cię zaatakuje.

    Wietnam, 10 maja 1972. Zamień stację przechowywania paliw płynnych w pobliżu Hanoi w wielki fajerwerk. Zgnój każdego szukającego zaczepki.

    Irak, 7 czerwca 1981. Czeka Cię rendez-vous z irackim reaktorem "Osirak". Przeleć na pułapie poniżej 1500 stóp przez linie obrony p-lot. Potem masz wolną rękę dopóki nie zabraknie amunicji.
 

*) SAS - Stability Augmentation System
**) CAS - Control Augmentation System 


Master
Firma: MicroProse
Rok produkcji: 1985
Komputer: Commodore, Atari, Amstrad, Apple, IBM PC
 


<- pobierz F-15 Strike Eagle ->